hand holding mobile

6 trender om digital markedsføring for mobil

Det overrasker oss ikke lenger når vi leser at folk i dag bruker mer tid på mobiltelefonen enn datamaskiner. Den enkle grunnen til dette er fordi vi har smarttelefonene våre med oss ​​hele tiden og internett derfor er lett tilgjengelig 24/7. Vi har skrevet om noen trender som du bør ha i bakhodet når du jobber med digital markedsføring for din bedrift eller virksomhet på mobile flater.

Mobil først!

November 2016 annonserte Google at de vil indeksere nettsteder basert på deres mobilvennlighet. Dette betyr at du bør investere tid i å optimalisere siden din for mobil hvis du ikke allerede har gjort det. Du kan sjekke om nettstedet ditt er mobilvennlig her og les mer om uttalelsen til Google her.

Google mobile friendly test
Vi har testet vår egen side for mobilvennlighet. 💯

Mikroøyeblikk

Dette er de øyeblikkene du tyr til smarttelefonen for et umiddelbart svar eller trenger kjapt tilgang til informasjon. 68% søker på mobilen deres når de trenger å søke opp noe. Du bør derfor forsøke å forutse hva forbrukeren trenger i deres “moments of needs” og være tilstede på plattformene med informasjon relevant for dine kunder og dine målgrupper.

Hold det enkelt og dropp lange skjemaer

Vi vet at kunder som bruker mobiltelefonen sin vil ha effektivitet. Du bør derfor unngå lange skjemaer hvor du ber kunden fylle ut masse informasjon for å komme i kontakt med deg eller melde seg på nyhetsbrev, arrangement og lignende. 

Call to action-knapper

Google opplyser om at så mye som 70% har ringt virksomhetene direkte fra søkeresultatene på telefonen. Sørg derfor for å ha «klikk for å ringe»-knappen lett tilgjengelig på alle plattformer og være tilgjengelig når kundene ringer. Det samme gjelder «send melding»-knappen, jo enklere kunden kan komme i kontakt med deg, jo bedre.

Call to action buttons
Knapper for hurtig registrering på nyhetsbrev og kontakt på vår Facebookside.

Live streaming

En av de hotteste trendene på sosiale medier i det siste har vært live streaming. Dette gir forbrukeren en følelse av en personlig forbindelse med merkevaren eller virksomheten din. I en studie hevdet 80% at de heller ville se en live stream fremfor å lese et blogginnlegg. Har du muligheten til å sende direkte, gjør det!

Mobilapplikasjoner

Det er en økende trend blant forbrukerne å bruke apper i stedet for å bruke nettleseren. Mobilappene forventes å øke fremover, og du bør vurdere om dette er noe for bedriften din.

Ønske du rådgivning eller hjelp med noe av dette? Ta kontakt, vi hjelper deg gjerne! Og du, husk å følg oss i sosiale medier for flere tips i fremtiden.