Det er ingen hemmelighet at konkurranser i sosiale medier kan være en smart og effektiv måte å markedsføre egne produkter og tjenester på. Når man utvikler en markedsstrategi står gjerne sosiale medier som den viktigste delen av strategien. Enten målet er mersalg, likes, klikk, sponsorer, leads eller lignende, vil en konkurranse på sosiale medier kunne gi produktet eller tjenesten man tilbyr en skikkelig «boost».
Konkurranser i sosiale medier kan skape både aktivitet, engasjement og økt organisk rekkevidde rundt bedriftens profil og merkevare.
Etter hvert som antallet konkurranser i sosiale medier har gått i taket, har det også dukket opp et hav av anbefalinger, retningslinjer, lover, forskrifter og veiledere. Vi i Top of Mind har prøvd å navigere oss i denne jungelen av lover og regler, slik at nettopp du lettere kan forstå regelverket for konkurranser i sosiale medier.
Vi skal i hovedsak oppsummere reglene for Facebook og Instagram, da dette er de mest brukte plattformene for konkurranser i Norge.
Før vi kommer til listen og oppsummeringen over de faktiske forhold som er, og ikke er tillatt, må vi ta en gjennomgang på de generelle konkurransereglene for sosiale medier.
Merking
Hovedregelen er at man må merke alt som kan fremme salg av et produkt eller en tjeneste for en næringsdrivende, og som man legger ut fordi man får betalt for det, eller man får andre fordeler ved å eksponere det. Et av Forbrukertilsynets eksempler på nettopp hva man må merke er konkurranser eller «giveaways» for en bedrift.
Merkingen må ha en fremtredende plassering, med tydelig skrift og stor nok skriftstørrelse. Innlegget skal altså merkes med «Konkurranse» eller «Giveaway». Det skal være tydelig hvem som står bak konkurransen, merkenavn og bedrift skal merkes og poengteres.
Konkurransevilkår
Vilkårene for deltakelse og konkurransen generelt skal komme tydelig frem og være lett tilgjengelige. Forbrukertilsynet har publisert en veileder med konkurransevilkår en forbruker bør få informasjon om før man deltar i en konkurranse i sosiale medier (listen er ikke uttømmende):
Fraskrive Facebook/Instagram
Både Facebook og Instagram oppgir retningslinjer for hva en kampanje (eksempelvis en konkurranse) må inneholde. Dette skal primært sikre at hverken Facebook eller Instagram har noe med konkurransen å gjøre. Man kjører med andre ord kampanjen (konkurransen) på egen risiko. Retningslinjene er som følger:
Eksempel: «Ved å delta i konkurransen godtar du og gir en bekreftelse på at konkurransen på ingen måte er sponset, støttet, administrert av eller har noen tilknytning til Facebook/Instagram».
Bruk av ekstern side
Dersom man sender brukeren til en ekstern side for å delta i konkurransen må man som bedrift oppfylle kravene for innhenting av samtykke til bruk av personopplysninger som følger av GDPR. Dette innebærer blant annet å forklare hvorfor brukeren må legge igjen opplysninger, og at opplysningene slettes eller anonymiseres når de ikke lenger er nødvendige for formålet de ble innhentet for. Les mer om virksomhetens plikter på Datatilsynets nettsider
Dette er lov på Facebook:
Dette er ikke lov på Facebook:
Dette er lov på Instagram:
Dette er ikke lov på Instagram:
Mange bedrifter opererer i den såkalte «gråsonen» for å prøve å omgå regelverket og retningslinjene. Dette gjøres ofte ved å blant annet oppfordre til å tagge venner man vil ha med seg, dele premien med eller tagge noen som fortjener en premie. Dette oppfordrer indirekte til tagging og spam, og er ikke i tråd med retningslinjene til Facebook/Instagram.
Utdrag fra retningslinjene: «Du må ikke tagge innhold feilaktig eller oppmuntre brukere til å tagge innhold feilaktig».
Det viktigste man må huske på når det kommer til konkurranser i sosiale medier er at man alltid må følge retningslinjene til det sosiale mediet man skal arrangere konkurransen i. I tillegg til dette må man følge de lover og regler som gjelder i det landet man opererer i. For konkurranser i sosiale medier i Norge vil blant annet Markedsføringsloven, Ehandelsloven og Forskrift om urimelig handelspraksis (den såkalte «Svartelisten») være svært relevante.
«Alle andre gjør det, hvorfor kan ikke jeg?». Det kan kanskje være fristende i noen tilfeller å ta en liten tur ut i «gråsonen». Spesielt når man daglig ser pågående konkurranser i sosiale medier som ikke følger regelverket. Vi i Top of Mind har kommet frem til to usedvanlig gode grunner til å følge regelverket.
For det første jobber Facebook og Instagram kontinuerlig med å ha plattformer som skaper engasjement, samtidig som de kutter i innlegg og spam som bidrar til mindre bruk av deres plattform. Dersom man stadig bryter retningslinjene gjennom eksempelvis oppfordring til tagging, deling og spam vil virksomhetens organiske rekkevidde reduseres. Dette fordi Facebook og Instagram hele tiden jobber med å justere algoritmene sine for å skape en mer interessant og relevant feed for brukerne sine. I tillegg kan man i verste fall risikere å bli utestengt fra det sosiale mediet, slik at enten Facebooksiden din eller Instagramkontoen blir stengt.
For det andre kan det være lett å glemme at å nå ut til mange (viralt) med en konkurranse, ikke nødvendigvis er det samme som å nå ut til en potensiell kunde. Å skape en konkurranse som har relevant og interessant innhold kan i mye større grad sikre deg, ikke bare mange potensielle kunder, men DEN mest relevante og potensielle kunden. Målet i seg selv må jo være at konkurransen skal tilføre noe til merkevaren din og oppleves som relevant for akkurat din bedrift og merkevaren du ønsker å markedsføre.
Etter å ha lest dette innlegget har du kanskje fått noen «aha-opplevelser», og kanskje til og med en liten dose panikk. Men frykt ikke! Det er lettere enn man tror å lage en god konkurranse i sosiale medier, som i tillegg holder seg innenfor regelverket. For ikke å snakke om at konkurranser kan være både en kostnadseffektiv og smart måte å markedsføre et produkt eller en tjeneste på.
Vi har jo alle observert eller kanskje til og med deltatt i konkurranser på sosiale medier selv, og sett hvordan ordet sprer seg som ild i tørt gress når man kan vinne noe.
Under følger tre gode tips til hvordan nettopp din bedrift kan oppnå en god konkurranse i sosiale medier:
Hold innholdet i konkurransen og premien relevant til merkevaren du tilbyr. Istedenfor å fokusere på å nå ut til mange, fokuser heller på hvem konkurransen når ut til.
Jo enklere det er å delta, jo flere vil delta. Gjør konkurransen så enkel som mulig, uten for mange betingelser og krav til deltakelsen.
Innenfor markedsføring handler det i stor grad om merkevare og profesjonalitet. Å følge gjeldende regelverk og anbefalinger bidrar til å styrke både omdømmet og merkevaren din.
Fullstendige retningslinjer og veiledning for kampanjer på Facebook og Instagram finner man her for Facebook og her for Instagram.
Top of Mind er et reklamebyrå med bred erfaring innenfor blant annet annonsering i sosiale medier og utvikling av digital strategi.
Sjekk bloggen vår for flere nyttige artikler eller vår Instagram for litt inspirasjon.
NB: Vi tar forbehold om at reglene kan være endret etter vi skrev denne artikkelen og oppfordrer deg til å alltid sjekke den enkelte kanal´s retningslinjer for konkurranser.