Dersom du har trykket deg inn for å lese dette innlegget, har du mest sannsynlig en viss peiling på hva Google Analytics er. Du har også mest sannsynlig fått med deg at Google Analytics 4, forkortet til GA4, har blitt rullet ut for lengst. Men hva trenger du egentlig å vite om GA4?
Vi skal gi deg en kjapp innføring i hva de største endringene fra vanlig Google Analytics er, hvordan du setter det opp og hva du bør være obs på.
Etter å ha lest dette innlegget har du forhåpentligvis gjort deg opp en mening om GA4 er noe du burde oppgradere til, eller om du skal avvente litt lenger.
Innlegget tar blant annet for seg følgende tematikk:
For deg som kanskje er litt ny i gamet eller vurderer å skaffe deg det, Google Analytics er Google sitt eget analyseverktøy for måling av webtrafikk. Det formelle navnet er faktisk Universal Analytics (forkortet UA), men plattformen er mest kjent under navnet Google Analytics.
Google Analytics har blitt det viktigste verktøyet både for bedrifter og markedsførere, og utgjør fundamentet i enhver markedsstrategi. På verdensbasis og i Norge er det, det mest brukte analyseverktøyet for webtrafikk. Faktisk er det nærmere 30 millioner nettsider som bruker Google Analytics som analyseverktøy i verden.
Google Analytics gir deg statistikk om besøkende på siden, og deres adferd. Eksempelvis hvilke sider som gir flest salg og visninger, hvor søkene kommer fra (organisk eller betalt), hvor lenge de oppholder seg på nettsiden, hvordan ulike kampanjer presterer, hvor den besøkende kommer fra og mye, mye mer.
La oss gjøre det klart en gang for alle: Den vanlige Google Analytics slik den ser ut i dag, vil ikke utfases eller bli borte innen nærmeste framtid. Det er med andre ord helt valgfritt om man ønsker å bytte, beholde den gamle eller kjøre i gang med GA4.
Samtidig er det viktig å understreke at GA4 er fremtiden. Ettersom alle som nå oppretter en Google Analytics konto får GA4 automatisk, vil flere og flere også bruke denne plattformen, og dermed vil GA4 spre seg mer og mer i årene som kommer.
Så selv om du ikke nødvendvis trenger å tenke på et bytte innen nær framtid, så vil ikke Google lenger utvikle den gamle Google Analytics, men heller legge kruttet og utviklingen i GA4.
GA4 er det nye navnet på det som tidligere ble kalt Google Analytics App + Web beta. Verktøyet er en ny måte å vise data samlet fra både nettside og app, men i samme form og farge som Google Analytics er utformet.
Det er med andre ord et helt nytt verktøy for sporing og måling, og ikke bare en forbedring eller oppgradering av det gamle Google Analytics. Faktisk er det eneste de har til felles at bruksområdet i hovedsak er det samme, og at navnet og designet ser ganske likt ut som gamle Google Analytics.
Den aller største og klareste forskjellen er at en stor del av GA4 baserer seg på bruk av AI, det vil si kunstig intelligens. At Google Analytics 4 bruker AI-drevet innsikt betyr at den sporer brukere på tvers av enheter. Dette vil dermed styrke kundereisen, og sikre at man får tatt bedre markedsføringsbeslutninger, som igjen kan generere avkastning.
Det er en rekke faktorer og ting som er nytt i GA4, men noen av de viktigste funksjonene er følgende:
GA4 er en ny måte å vise data samlet fra nettside og app. Man vil nå ha tilgang til data og analyse fra brukere fra både nettside, og applikasjon. «Hendelser» (events) og «Engasjement» (engagements) blir de grunnleggende prinsippene. Man kan dermed måle kryss-plattform konverteringer og engasjement på en helt ny og forbedret måte.
Som nevnt er det «Hendelser» og «Engasjement» som er de grunnleggende prinsippene i GA4. Dette innebærer blant annet at «Tid på siden» forsvinner. Grunnen til dette er fordi GA4 registrerer alle hendelser brukeren fullfører, fremfor kun å opprette en ny økt når en bruker kommer tilbake til et nettsted. På denne måten får man en større forståelse for hva hver enkelt bruker gjør på nettsiden, fremfor å bare se på hvem som kommer dit.
Altså går man fra UA sine treff som kan omfatte alt fra sidetreff, hendelsestreff, netthandelstreff og sosiale interaksjonstreff, til GA4 som er hendelsesbasert. Hendelsene er basert på prinsippet om at alle interaksjoner kan registreres som hendelser.
Med GA4 vil man få en dypere integrasjon med Google Ads. Det følger med en rekke annonsevennlige events som man kan sette opp selv, uten å måtte inkludere en utvikler. Dette inkluderer også en tettere integrasjon med resten av Google sine markedsføringsprodukter.
Den største visuelle forskjellen mellom UA og GA4 ligger i rapportene og hvordan disse blir organisert. Den nye utformingen av rapporter lar deg og bedriften din spesifisere dataene i større grad. Videre har GA4 flere innebygde rapporter om alt fra brukeranskaffelse, engasjement og inntektsgenerering, til lojalitet, demografisk informasjon, teknologi, og mange, mange flere.
Ettersom utseendet er endret en del, kan den nye rapporteringsfunksjonen føles litt uvant. Vårt inntrykk er at det er både enklere å sette opp rapporter og enklere å hente ut gode rapporter i GA4, enn med UA.
Med GA4 kan man knytte GA4-områder sammen med Firebase. Firebase er Googles integrerte plattform for apputviklere. Plattformen har en integrert del for analyse, lignende slik Google Analytics ser ut. Nå kan man altså knytte Firebase-prosjekter til Google Analytics 4.
Som nevnt innledningsvis bruker GA4 såkalt AI-teknologi (maskinlæring). Med Analytics Observasjon får man tilgang til et sett med funksjoner som bruker maskinlæring for å hjelpe med å forstå og bruke dataene på en bedre måte. Med andre ord har man større mulighet til å være i forkant enn med UA.
Det er primært to typer statistikk man får tilgang til:
Funksjonen finner man i «Annonseringsoversikt» under «Innsikt».
Ettersom dette er et helt nytt målingsverktøy, og ikke bare en oppdatering, vil det kreve et eget oppsett å skaffe seg GA4.
Det er tre måter man kan komme i gang med GA4 på:
Google anbefaler at man fortsetter å samle data med sin allerede eksisterende UA konto, dersom man er avhengig av UA sine funksjoner og rapportering. Google anbefaler videre at man oppretter et nytt GA4-område inne i den eksisterende UA-kontoen (det vil si alternativ nr. 3), slik at nettstedet er konfigurert med både Google Analytics 4 og Universal Analytics.
Her kan du sjekke ut hvordan du legger til et GA4-område på et nettsted der Analytics allerede er konfigurert.
Vi håper du har fått litt basiskunnskap om det relativt nye analyseverktøyet til Google, og at du har gjort deg opp en mening om dette er noe du bør oppgradere til i nærmeste framtid. Husk at vi Top of Mind uansett er her for deg, enten du har spørsmål om Google Analytics (både UA og GA4), eller om du trenger hjelp til oppsett av dette.
Ønsker du å vite mer om sporing eller GDPR i GA4, eller det å implentere GA4 med Google Tag Manager? Kontakt oss da vel!
Vil du vite mer om hva vi i Top of Mind driver med? Sjekk ut vår Insta eller vår blogg for flere spennende, nyttige og dagsaktuelle artikler. Vi kan også ta oss av dine sosiale medier eller Google Analytics, enten du bare ønsker et nytt syn på ting, eller en fullverdig digital strategi fra oss.