Facebook er en sosial plattform som er svært populær blant mange bedrifter. Derfor er det viktig å kunne skape relevant og engasjerende innhold, som får folk til å trykke på akkurat dine annonser. Her har du noen tips til hva du bør du tenke på før du annonserer på Facebook:
Forstå Facebook Business Manager
Facebook Business Manager er et administrasjonsverktøy som samler alt av innstillinger, sideroller, annonser, resultater på innlegg, besøkende og lignende på ett og samme sted. Verktøyet gjør det mulig for flere personer å samarbeide på bedriftens Facebook-konto. Fordelene ved å bruke Facebook Business Manager er at du for eksempel får bedre kontroll og oversikt over alle Facebookaktivitene bedriften har gående. I tillegg får du innsikt til ulike målgrupper og gode rapporter som kan vise hva som fungerer og ikke.
Lag engasjerende innhold
Kortere Facebookinnlegg får vanligvis flere likes, kommentarer og delinger. Publikum foretrekker når budskapet er kort og konsist. Studier viser at Facebookinnlegg som inneholder under 80 tegn, skaper i gjennomsnitt 66% høyere engasjement. Derfor er det viktig å bare skrive det mest relevante du ønsker å få frem ved innlegget. Det enkle er også ofte det beste. Skriv så publikum skjønner hva du vil frem til, slik at de forstår budskapet ditt.
Lag ulike annonser for forskjellig publikum
For å sikre at du motiverer publikummet ditt, kan det være en idé og ha ulikt innhold i annonsene for forskjellig publikum. Dersom bedriften din har ulike tilbud som engasjerer én type målgruppe, er det viktig å rette seg spesielt til denne gruppen slik at du oppnår høyest mulig klikkrate.
Ha en landingsside for hver annonse
En landingsside er den siden besøkende kommer til etter å ha trykket på en link. Dette kan for eksempel være fra et innlegg du har publisert eller dersom de har gjort et søk på Google. Her er det derfor veldig viktig at kunden eller den som har vist interesse kommer til riktig side som er relevant for innholdet i innlegget.
Split-testing
Ved hjelp av split-testing på Facebook, kan man teste ulike type annonser, landingssider og publikum. Her vil du etter hvert få en oversikt over hva som gir deg best resultater, i tillegg til hva som fungerer best for å nå satte markedsføringsmål. Et annet verktøy som kan bidra til verdifull datainnsikt, er Facebook piksel. Når noen besøker nettstedet ditt og for eksempel kjøper noe, utløses Facebook-pikselen og rapporterer denne handlingen. Dermed vet du når en kunde har utført en handling etter å ha sett annonsen din.
Analyser resultatene
Det er alltid viktig å analysere resultatene fra annonsene dine. Det å vite hva som fungerer og ikke, samt hvilke kunder som er interessert, er svært viktig for å fortsette å skape relevant og godt innhold.
Vil du ha mer informasjon om treffsikker Facebookannonsering eller en innføring/oppsett av Business Manager? Vi besvarer gjerne dine spørsmål, kontakt oss!