Vi i Top of Mind opplever å være i kontakt med mange bedrifter som er smertelig klar over deres eget forbedringspotensiale på sosiale medier. De har gjerne en intensjon og et ønske om å forbedre seg på dette området, men opplever at tiden ikke strekker til og at de mest kritiske arbeidsoppgavene stadig får førsteprioritet. Ved å utforme en plan over aktiviteter på sosiale medier vil bedriften enklere opprettholder aktiviteten selv i travle tider. Publiseringsplanen vil også hjelpe bedriften med å publisere målrettet innhold, til rett tid og på rett sted.
Før utforming av publiseringsplanen bør selskapet bestemme hvem som skal ha ansvar for markedsføringsaktivitetene. Her anbefaler vi å velge ut to ansatte for å sikre at det alltid er noen tilstede dersom det skulle oppstå sykdom eller annet fravær. Videre må man også avgjøre hvilke kanaler bedriften skal være tilstede i. For å avgjøre dette ser man på hvem som er målgruppen og hvilke målsettinger man har for publiseringen. De ulike kanalene har nemlig ulikt fokus og varierer i hvor godt de når de ulike målgruppene. Det kan også være lurt å begrense antall kanaler i starten slik at man kjenner etter på kapasiteten, og sikrer at man opprettholder aktivitetsnivået. Innholdet til kanalene er for mange en utfordring. Et tips kan være å arrangere workshops der man planlegger for hvilke kategorier av innlegg og annonser som skal publiseres. Her bør man ha bedriftens målsettinger i bakhodet. I etterkant vil det da være enklere å utforme en mer konkret plan for innleggene. Sørg for å være relevant for kunden! Sjekk ut flere tips om innhold etc i våre andre blogginnlegg her.
Nå er tidspunktet inne for å plassere innholdet inn i en publiseringsplan. Publiseringsplanen viser en kronologisk oversikt over innleggene etter dato og klokkeslett. For å få mest mulig effekt fra hvert innlegg anbefaler vi at du sjekker når på dagen dine følgere er mest aktiv på de aktuelle sosiale mediene. Dette kan du finne ut av på Facebook ved å gå inn på innsikt > innlegg og på instagram ved å klikke på innsikt > aktivitet i menyen. LinkedIn tendenserer til å avvike fra normalen da flest eksponeringer skjer i arbeidstiden. Du kan finne svar på hvilke dager som gir mest eksponering ved å finne frem en analyse av dine oppdateringer.
Skal du publisere samme innhold på flere plattformer anbefaler vi at du skriver om innholdet til den plattformen det skal publiseres på. Skal det publiseres på Instagram bør teksten være kortere enn på Facebook da mindre tekst forhåndsvises på Instagram. Du bør også legge til hashtags i innleggene dine. Tommelfingerregel: Flere enn 10 hashtags på Instagram og Twitter og færre enn 10 hashtags på Facebook og LinkedIn.
I tillegg anbefaler vi å krysspublisere innleggene som har samme budskap på de forskjellige plattformene. Du bør legge ut innleggene med en ukes mellomrom +/- for å øke sjansen for å være Top of Mind hos kundene dine. Da vil følgeren som følger deg i flere kanaler bli påminnet om budskapet ditt fra tidligere og sjansen for konvertering kan øke. PS: Dette trenger du ikke gjøre om innlegget du legger ut er ment for å gjelde en spesifikk dag eller hendelse.
Når publiseringsplanen er ferdig utformet kan man legge ut innlegg på bedriftens plattformer dag for dag, eller man kan forhåndspublisere innleggene via plattformen om den støtter dette. Du kan også bruke en tredjepart som for eksempel Hootsuite, Sprout Social eller lignende slik at innleggene legges ut av seg selv til de forhåndsinnstilte tidspunktene. På den måten kan innleggene og annonsene rulle og gå av seg selv uten at man trenger å ofre det en tanke. Veldig greit når en sitter i solveggen på hytta eller jogger langs promenaden i en sydhavsby. Publiseringsplanen kan gjerne lages for en periode på rundt én måned av gangen. I etterkant av hver periode anbefaler vi å ta en vurdering på hvilket innhold som har gitt god effekt og hvilket innhold som burde kuttes ut i fremtiden.
Dersom du ikke har tid eller ikke ønsker å sette i gang med dette på egenhånd hjelper vi deg gjerne. På den måten sparer du mye tid og anstrengelse, samtidig som vi som jobber med dette på heltid sannsynligvis kan levere høyere kvalitet og dermed oppnås høyere effekt. Vi i Top of Mind hjelper allerede en rekke bedrifter og har gjentatte ganger opplevd en betraktelig økning i salg hos våre kunder ved å bruke de riktige verktøyene. Kontakt oss gjerne dersom det er noe du lurer på eller ønsker at vi skal hjelpe deg! For at du skal kunne prøve selv ønsker vi å dele vår publiseringsplan med deg. Malen bruker vi daglig for arbeid med våre kunder, og det gir både oss og kundene en oversikt og kontroll over hva som skal skje til enhver tid. Publiseringsplanen er helt gratis å laste ned. Det eneste du trenger å gjøre er å melde deg på vårt nyhetsbrev, som inneholder enda flere tips & triks. #vinnvinn! Vi håper du er like klar som oss til å løfte bedriften din til et nytt nivå i 2020!
Meld deg på nyhetsbrevet vårt her for å laste ned publiseringsplanen.
Godt nyttår!