Glasses and a screen

Hvordan skrive godt innhold til sosiale medier

Ønsker du å løfte kvaliteten på innholdet du publiserer på sosiale medier?

Under presenterer vi seks råd som alltid bør følges ved utvikling av innhold til sosiale medier. Rådene er universelle og gjelder for de fleste sosiale medier og for nærmere alle former for innlegg. Det være blogginnlegg, to setninger på en Snapchat-post, annonser på Facebook etc. 

Ha rådene i bakhodet når du jobber med produksjon av innhold, men ikke glem at hver enkelt kanal optimaliseres ulikt ettersom de har ulike brukere med forskjellige behov. Eksempelvis vil en bruker på LinkedIn være på utkikk etter helt annet innhold enn en bruker på Instagram. 

What’s in it for me?

I prosessen med å lage innhold til de ulike sosiale mediene bør du alltid se for deg hvordan leseren oppfatter innholdet ditt. Skriv det fra leserens perspektiv og husk at det burde komme tydelig frem hva leseren vil vinne på å lese nettopp ditt innhold. 

Start alltid med den viktigste informasjonen

Selve poenget med posten burde komme i løpet av første, eller toppen andre setningen i innlegget/annonsen. Dette av to grunner:

1) Kunden ønsker å bli informert raskt om hva innholdet handler om og kan fort bli distrahert og endre fokus dersom dette tar for lang tid eller for mye anstrengelse.

2) Søkemotor-crawlers kategoriserer de første setningene som mest essensielle og innlegget vil tape eksponering dersom de viktige ordene i innlegget havner for langt nede. 

Sørg for enkle setninger og paragrafer

Kutt ut unødvendige ord og lag enkle setninger. Den som leser innholdet skal med en gang få inntrykk av om dette er noe de ønsker å bruke tid på. Leseren ønsker ikke å måtte tenke, med mindre det er snakk om en akademisk artikkel. 

Hold det kort

Teksten burde være kort. I dag blir vi konstant bombardert av stimuli og det er hele tiden noen som ønsker vår oppmerksomhet. Dersom teksten er for lang er det lett for å bli distrahert underveis. Algoritmene per 25. mars 2020 prioriterer innlegg på 2-3 avsnitt med en god rød tråd.

Bruk visuelle effekter

Ulike effekter kan tas i bruk for å fange oppmerksomheten til leseren:

    • Stikkordsliste (som denne)
    • Highlights
    • Fet skrift
    • Kursiv
    • Bilder eller videoer fremfor tekst der det er mulig
    • Ulike størrelser på fonter

Se gjennom grammatikk og staving

Les korrektur og fjern skrivefeil. På internett finnes det ulike verktøy som kan hjelpe med grammatikk og staving. Vårt tips er å la “nye øyne” se over teksten før den publiseres. 

Bonustips: Legg innholdet du produserer i en publiseringsplan og få full kontroll over postingen! Les hvorfor det er så viktig og last ned gratis mal her.

Lykke til med den kreative skrivingen ✍️ Ta kontakt med oss i Top of Mind når du trenger bistand til innholdsproduksjon i digitale og sosiale medier.