Grønn markedsføring og grønnvasking

Grønn markedsføring og grønnvasking!

Grønn markedsføring - en trend?

Hva er grønnvasking?

Grønn markedsføring og grønnvasking

1. Vær ærlig og etterrettelig

2. Pass på at bærekraftsarbeidet ikke bare skjer i kommunikasjons- og markedsavdelingen

Grønnvaskingsplakat

3. Vær varsom med å snakke om viktigheten av bærekraft, natur, klima, menneskeverd og etisk handel, dersom man selv ikke har tatt reelle grep

4. Unngå å tåkelegge eller underkommunisere egne utslipp og negative avtrykk på klima, natur og mennesker

5. Vær varsom med å bruke en stor del av markedsbudsjettet på små tiltak som ikke gjør noe med det vesentlige fotavtrykket

Grønnvaskingsplakat

6. Unngå å kjøpe god samvittighet gjennom klimakvoter eller ved å la andre plukke plast

7. Bruk de etablerte merkeordningene, eller jobb for å etablere gode merkeordninger på tvers av din bransje dersom det mangler

Grønnvaskingsplakat

8. Vær forsiktig med uttrykk som “bedre for klima”, “bedre for naturen”, “bedre for miljøet” osv.

9. Vær varsom med å markedsføre virksomheten kun på bærekraftsmål den er god på

10. Vær forsiktig med å bruke donasjoner og sponsorater som bevis på at du jobber med bærekraft

Top of Mind stiller seg bak grønnvaskingsplakaten

Ønsker du å vite mer om grønn markedsføring? Legg igjen en melding i kontaktskjemaet, så kontakter vi deg for en prat!

Grønn markedsføring