Kameler eller markedsføring

Det var spørsmålet eventyreren Fredrik Huth Jensen (40) stilte seg da han begynte planleggingen av sin neste ekspedisjon. Fredrik planla å gå Mongolia på tvers, og måtte ta et valg: Skulle han bruke sine oppsparte midler til kamelene han trengte for å krysse de mongolske steppene, eller investere i markedsføring for å skaffe ytterligere finansiering? Vi i Top of Mind dekker en rekke områder når det gjelder markedsføring og reklame. Vi jobber med some, foto, video, nettsider, logoer, drone m.m. Våre kunder strekker seg fra store nasjonale kjeder til små lokale bedrifter. Og nå altså eventyrere. Les videre for å bli kjent Fredrik og finn ut hva vi kunne hjelpe ham med!

Fredrik er en selverklært eventyrer som har reist over hele verden og opplevd ting de fleste av oss bare drømmer om. Han har utforsket Amazonas, dratt på motorsykkeltur i Guatemala, reist på eselryggen i Peru, besteget Kilimanjaro, jobbet som frivillig i Sør-Afrika hvor han også utdannet seg som guide. Han deltok i Robinson-ekspedisjonen i 2007, og han har drevet eget safari-selskap, jobbet med anti-krypskyting, jobbet som guide og parkvokter. Når han er hjemme i Norge, jobber han som reiseleder og hjelpepleier.

I 2022 gikk Fredrik fra Svartehavet til det Kaspiske Hav, en ekspedisjon han planla, finansierte, utførte og filmet selv. Resultatet ble Expedition Black Caspian, en serie publisert på hans egen youtube-kanal. Da Fredrik skulle igang med sitt neste prosjekt ble finansiering en viktig del av planleggingen. Denne gangen var det nødvendig å ha eksterne sponsorer med på laget, kanskje et produksjonsselskap og gjerne en avtale med en distributør. Valget falt derfor på markedsføring. Kameler fikk han ordne seinere.

Privat foto : Fredrik Huth Jensen

Top of Mind tok på seg utfordringen, og sammen med Fredrik kom vi frem til at vi skulle lage en visuell presentasjon (en såkalt pitch), samt en teaser. To verktøy for å selge inn prosjektet. Med dette kunne Fredrik vise potensielle sponsorer og produsenter hva han hadde gjort så langt og hva de kunne forvente av hans neste ekspedisjon. 

Vår innholdsutvikler, Jon Lie, hadde mye erfaring med denne type arbeid fra før, ettersom han som manusforfatter ofte bruker slike pitcher til sine egne prosjekter. En innholdsplan ble lagt, og med utgangspunkt i informasjon fra Fredrik, ble arbeidet igangsatt.

Privat foto : Fredrik Huth Jensen

Samtidig fortsatte Fredrik planleggingen av ekspedisjonen. Utenom kameler, var det også en annen viktig ting som måtte ordnes. Visum. Fredrik var forberedt på at å få innpass i Mongolia kunne bli vanskelig, og tiden begynte å renne ut. Han kunne ikke sitte stille og vente på en godkjenning fra de mongolske myndighetene. I verste fall kunne det føre til at han måtte utsette ekspedisjonen et år eller to. Og det var uaktuelt. Fredrik måtte ut og oppdage! Oppleve! Reise! Eventyrlysten brenner konstant i Fredrik.

Heldigvis fantes det en reserveplan, en annen ekspedisjon Fredrik allerede hadde brukt to år på å planlegge: Expedition Andes – Ocean to Ocean.

Fredrik ville gå fra Stillehavet til Atlanterhavet, via Andesfjellene i Chile og Argentina. En rute ingen i verden har gått før ham. Etter en tur til Cuba, hvor Fredrik var guide, fikk han klarnet hodet: Det måtte bli Andesfjellene. Mongolia fikk vente. Heldigvis var ingen kameler kjøpt inn ennå.

Vi fikk tilsendt en ny reiserute og beskrivelse av den nye ekspedisjonen, så vi hev oss rundt og oppdaterte tekster og bilder der det var nødvendig. Designet var stort sett på plass, og justeringene kunne dermed gjøres uten særlig merarbeid. Parallelt med dette begynte Jon også på teaseren som skulle klippes.

Her var det materialet fra Fredriks forrige ekspedisjon som ble brukt. Vi fikk tilgang til enorme mengder opptak fra den 52 dager lange reisen, men med et meget grundig regneark som utgangspunkt, ble arbeidet med å plukke ut aktuelle klipp heldigvis en lett jobb. Etter ønske fra oss, hadde Fredrik nemlig gått igjennom alle klippene, og møysommelig notert hva som var brukbart, og hva klippene inneholdt. Deretter begynte jobben med å klippe det sammen. Jons tilnærming var å lage en spennende dramaturgi, som skulle pirre interessen til seeren. Han ville få frem naturen og utfordringene Fredrik møter, og i tillegg forsøke å gi et lite innblikk i hvem Fredrik er som person.

Resultatet

Mens Fredrik løp i fjellene i Barcelona, gjorde Jon noen småjusteringer på pitchen og ferdigstilte den. I tillegg lå et førsteutkast av teaseren og ventet på Fredrik da han var tilbake. Responsen var kort og tydelig: “Meget bra!!! Digga den”.

Resultatet kan du se her:

Fredrik er en utrolig hyggelig og inspirerende person, og dette var et veldig gøy prosjekt å jobbe på. Fredrik har uttalt flere ganger at han med sine reiser og ekspedisjoner ønsker å inspirere andre, og det har han i hvert fall klart med oss i Top of Mind!

Dette prosjektet ble ferdigstilt siste halvdel av april, 2024, og Fredrik er nå klar for å kaste seg ut i jakten på sponsorer og produsenter. Vi ønsker han lykke til på reisen, og gleder oss til å se hver eneste episode!

Fredrik starter Expedition Andes – Ocean to Ocean i desember 2024

Ønsker du/dere å sponse han, kan du kontakte ham på Instagram : @fredrik.huthjensen

Vi i Top of Mind hjelper deg, uansett hvilket markedsføringsbehov du måtte ha. Kameler må du dessverre ordne selv.

Sjekk bloggen vår for flere nyttige artikler eller vår Instagram for litt inspirasjon.

Trenger du hjelp til ditt eventyr? Send oss en melding!