Er du en av de som trykket play 1. desember og så rullet julekalenderen ut på Instagram av seg selv? Eller er du en som får hetetokter bare av tanken på julekalender og markedsføring i høyttidssesong? Det kan være overveldende å markedsføre bedriften sin i desember. Du vet, når det virker som at alle andre unntatt deg har økt kommunikasjonsavdelingen sin med 10 personer.. Slapp (delvis) av, vi skal gi deg noen råd som gjør markedsføringen i juletider mer overkommelig.
Under har vi samlet 5 gode råd. Du kan også finne rådene på vår Instagramprofil og lagre de til senere der.
Vi beklager på forhånd de cheesy underoverskriftene, men det er lov å være litt klisjefylte i desember.
Julenissen kommer bare til de som er snille. Vær snill med alle over nett – alltid.
Du har alt å vinne på å være høflig fremfor sur, sint, skarp etc. i den mailen du planlegger å sende. Men hvis du må:
Kill them with kindness.
Annonsering på Facebook, Instagram og Google er dyrere i perioder med mye konkurranse. Synlighet i disse kanalene går på auksjon, det vil si at de som betaler mest også får mest i form av synlighet.
Hvis du skal kjøre kampanjer opp mot jul er ikke dette tiden for å være gnien på budsjett. Dersom du ikke har de store markedsføringsbudsjettene råder vi deg til å heller spare på midlene til en gang du får bedre utbytte av de. Det finnes andre markedsaktiviteter du kan gjøre i denne perioden som for eksempel å lage reels.
Men dersom du er heldig og både sitter på en stor pengesekk og har en god kampanje – kjør på og ikke vær gnien!
Denne underoverskriften har ingenting med rådet å gjøre. Det er akkurat det som er poenget.
På denne tiden av året florerer det av innhold fra alle kanter. Ikke bare del for å dele. Sørg for at innholdet og budskapet er relevant.
Bonustips: inkluder visuelle effekter for å skille deg ut i mengden.
Mange bedrifter har kalender og konkurranser på sine sosiale medier plattformer. Det finnes spilleregler for hva som er lov og ikke.
Sørg for at du holder deg innenfor disse grensene.
Les om reglene her dersom du er i tvil.
Fullstendige retningslinjer og veiledning for kampanjer på Facebook finner du her og Instagram her.
Bonustips til deg som ikke tok referansen: se filmen Elf i løpet av desember.
Pynt lokalene dine til jul ASAP!
På den måten gjør du det enkelt å lage eget foto- og videoinnhold med masse visuelle elementer som skriker jul.
Bonus: det bidrar også til koselig julestemning for deg og dine kollegaer.
Kontakt oss her dersom du trenger noen ekstra hender i desember. Vi kan være markedsavdelingen din i tider hvor du selv ikke har tid til å rekke over alt.
Lykke til og god jul!