De siste årene har det pågått både debatter og kampanjer for å bedre merking av reklame. I sosiale medier ser vi gjerne at innhold er merket med “spons”, “reklame” eller lignende. Men hvilke regler gjelder når det er snakk om merking av reklame i podcast? Dette har vi undersøkt nærmere og samlet det du trenger å vite i denne bloggartikkelen.
Skjult reklame er forbudt. All reklame skal derfor tydelig opplyses om overfor lytteren og man må oppgi hvem som er annonsøren. Men hva regnes som reklame? Oppsummert vil det være regnet som reklame så lenge det er med på å fremme salg av et produkt eller en tjeneste for en næringsdrivende, og som blir omtalt fordi du får betalt eller får fordeler ved å gjøre det.
Vi har laget en liste med eksempler på hvilke tilfeller dette omfatter:
Faller du inn under en eller flere av punktene i listen over? Da blir aktivitetene du holder på med regnet som reklame og må merkes. Så hvordan gjøres dette? Merking av reklame i podcast må følge noen hovedprinsipper:
Så lenge prinsippene over følges har du utover dette stor frihet til selve utformingen av merking av reklame i podcasten, og hvordan du velger å gjøre dette vil kunne være avhengig av hvilket markedsføringstiltak det er snakk om.
Tips: For å gjøre merking av reklamen enda tydeligere kan du skrive en liten notis om dette i teksten som beskriver podcasten, for eksempel i innledningen, men dette er valgfritt.
Ønsker du hjelp til produksjon av podcast? Les mer hvilke podcaster vi produserer eller hvordan du kommer i gang med å dele det du brenner for via podcast. Vi hjelper deg gjerne!