Velkommen til artikkel nr. 2 i vår LinkedIn miniserie. I vår LinkedIn miniserie skal vi totalt publisere fire artikler, med innhold om alt fra hva som er en god profil, til hvordan man kan bruke LinkedIn til å dele innlegg og nyheter.
Forrige innlegg handlet om hvordan man lager en god profil og generelle tips knyttet til profilen. I dagens innlegg skal vi snakke om nettverk og aktivitet. Vi skal blant annet ta for oss hvordan man skaffer seg et nettverk og hvordan man bygger videre på et allerede eksisterende nettverk. I tillegg skal vi se nærmere på hvordan du kan være aktiv og hvordan du best kan bli «oppdaget» på LinkedIn.
En god start er å knytte kontakt med mennesker du allerede kjenner. Videre bør man bruke tidligere arbeidserfaring og utdanning til å knytte kontakt med mennesker man har studert eller jobbet med. Ved å bruke “Alumnifunksjonen” til LinkedIn kan du finne andre i bransjen som har gått på samme skole som deg. Etter hvert kan man knytte kontakt med mennesker som jobber i bedrifter man ønsker å jobbe i, som har de stillingene man selv kunne ønske seg, eller mennesker som har stor innflytelse på bransjen man jobber i.
Tips:
Når du har knyttet kontakt kan du ta opp tråden ved å sende en melding til den nye forbindelsen din om hvorfor du la til vedkommende på LinkedIn. Meldingsfunksjonen på LinkedIn er kun gratis etter at man har knyttet en forbindelse. Om du har et Premium abonnement, anbefaler vi deg å sende en melding sammen med selve forespørselen. Ved å skrive en melding til nye forbindelser viser du engasjement.
Tips:
Når man deltar på eksempelvis jobbrelaterte arrangementer, konferanser, kurs og lignende, vil man møte andre fra bransjen. Dette er en enkel måte å bygge nettverk på LinkedIn, ved å faktisk bruke god og gammeldags “ansikt-til-ansikt” interaksjon og kommunikasjon. Dette er kanskje vårt beste tips for økt nettverk (også på LinkedIn), uavhengig om du er arbeidstaker, arbeidsgiver, arbeidsledig eller student.
Tips:
Gruppefunksjonen til LinkedIn lar deg velge grupper basert på både bransje og geografi. Her kan man utforske relevante grupper, ettersom man har tilgang til alle medlemmer i gruppen. På denne måten kan man finne andre fra samme bransje, tidligere kollegaer eller mennesker man ønsker å legge til nettverket sitt. Å bli med i grupper gjør deg mer synlig og gjør det lettere for potensielle arbeidsgivere å finne deg. Vær gjerne aktiv i de gruppene du er med i ved å kommentere, like og dele innlegg.
Tips:
Mye det samme som for relevante grupper. Følg relevante bedrifter som engasjerer og interesserer deg. Vær aktiv gjennom å kommentere, dele innlegg og like innlegg.
Kanskje den viktigste måten å være aktiv på, på LinkedIn er ved å dele egne og andres artikler og innlegg. I tillegg er det viktig å kommentere andres artikler og innlegg, og gi dem anerkjennelse. En liten kommentar og en «like» gjør deg mer synlig, og vil trolig resultere i en gjengjeldende kommentar om du deler en artikkel eller et innlegg. Å være aktiv gjennom deling, kommentarer og likes vil være til stor hjelp for å øke ditt nettverk, bli mer synlig for ditt eksisterende nettverk og å lære mer om din rolle, din bransje og nye muligheter.
Tips:
Når en forbindelse på LinkedIn for eksempel deler, liker eller kommenterer din statusoppdatering vil dens forbindelser få øynene opp for din profil. Dette kan enkelt generere et større nettverk for din del, da det er med på å skape engasjement på LinkedIn. Dette medfører også ofte at man dukker opp på andre sine profiler.
Tips:
Som allerede nevnt, vær aktiv med ditt eksisterende nettverk. Dette vil øke eksponeringen i dine forbindelsers nettverk. Dette kan gjøres gjennom eksempelvis likes eller kommentarer. En kommentar trenger ikke nødvendigvis være så lang og utfyllende, det holder lenge med noen emojier, en “Dette blir bra” eller “Godt skrevet”.
Markedsfør deg selv ved å bruke LinkedIn URLen aktivt. I bioen på Instagram eller Twitter kan man for eksempel legge til link til profilen på LinkedIn. Eller legg ut en status, en tweet, et bilde eller en video som linker til LinkedIn profilen din. Bruk også link til LinkedIn i e-post signaturen din.
Tips:
Usikker på hvordan du lager en egendefinert URL? Sjekk ut innlegget vårt om å lage en god profil på LinkedIn.
I likhet med å optimalisere et nettsted ved bruk av søkemotoroptimalisering, gir LinkedIn deg muligheten til å tiltrekke deg profilbesøkende basert på ordene (keywords) du velger. For eksempel bør man bruke flere varianter av jobbtitler. Jobber du som markedsfører, har du sikkert flere arbeidsoppgaver innenfor dette fagfeltet. Da kan man bruke ord som tekstforfatter, nettstedredaktør, kommunikasjonsspesialist, blogger, skribent osv.
Tips:
På LinkedIn kan man som person både få og gi tilbakemeldinger på tidligere arbeid, på et prosjekt eller lignende. Man bør tilstrebe å få tilbakemeldinger som er tydelige, relevante og relativt nye. Man kan for eksempel be en tidligere arbeidsgiver eller kollega skrive en anbefaling. Den letteste måten å få en anbefaling på, er å skrive en anbefaling til en annen, eksempelvis en tidligere eller nåværende kollega.
Tips:
Følg med videre på vår miniserie om LinkedIn. Vi skal publisere artikler om følgende tematikk innenfor LinkedIn universet:
Eller les tidligere artikler i miniserien:
Ønsker du mer inspirasjon? Sjekk ut bloggen vår der du blant annet kan lese om søkemotoroptimalisering og konkurranseregler i sosiale medier.
Vi elsker kompetanseoverføring, og tilbyr også kurs og workshops innen eksempelvis LinkedIn universet. Skap engasjement og kreativ tenkning på arbeidsplassen med en morsom og annerledes workshop!
Vi i Top of Mind kan bistå din bedrift fra A til Å, sjekk ut våre tjenester om sosiale medier.