Slutt på cookies! Hvem spiste dem og hva vil skje nå?

Google har avklart at Cookies tredjepartsdata vil forsvinne ved utgangen av 2023. Betyr det slutten på innhenting av informasjon av aktiviteten din på nett gjennom Google og Facebook?

Vi vil i denne artikkelen gi deg et raskt og enkelt overblikk! 

Slutt på cookies! Hvem spiste dem og hva vil skje nå?

🍪 Men først av alt, hva er en cookie?

En informasjonskapsel, ofte kalt cookie, er en liten tekstfil som lastes ned og lagres på brukers datamaskin når brukeren åpner en nettside.

Veldig enkelt forklart; Har du noen gang søkt på briller på Google, og et par minutter senere får du opp en annonse for briller? Ja, det er akkurat slik det fungerer. En cookie har kontroll på all nettaktivitet, men husker også for eksempel innloggingsdetaljer til kontoer. Dette gjør at du slipper å skrive inn passord og brukernavn på alt fra sosiale medier til nettaviser. 

🍪 Videre, hvorfor er cookies viktig?

I markedsføring har cookies vært viktig fordi det har gitt innsikt om kundenes adferd og informasjon om hvor effektive annonsene til en bedrift er. Denne informasjonen har gjort det lettere å målrette og tilpasse annonser og innhold til kunder.

Forklart på en enklere måte; Denne lille kakesmulen har sin egen kode som nettsiden bruker for å huske deg og passe på deg. Det er denne kakesmulen som gjør at nettsidene husker deg og det du gjør. Finner du drømmebrillene og legger dem i handlekurven, men dropper å kjøpe dem fordi de var litt for dyre, så vil cookien gjøre at dette blir husket. Neste gang du scroller siden deres vil nettsiden vise deg tilsvarende og lignende briller, i håp om at du finner de perfekte brillene (og kjøper dem).

🍪 Over til konsekvensene av cookies forsvinning…

Siden det bare er tredjepartsdata som vil bli fjernet, vil det fremdeles bli hentet inn informasjon om kundeadferd og innsikt i kundens bevegelsesmønster.

Fordi man fjerner tredjepartsdata, er det snakk om å innhente mye mindre data knyttet til hver enkelt bruker og deres unike kundereise. Som et resultat av dette, vil dermed målgruppene for et nettsted bli mindre i størrelse og mer generelle, nettopp fordi man ikke får like mye informasjon om kunden. 

Når disse «brødsmulene» forsvinner vil det også føre til en endring i rapportering. Dette fordi informasjonen om brukere og nye brukere ikke er like nøyaktig som før, og dermed er datene mindre troverdige. Det vil som bedrift bli mye viktigere å innhente målbare tall som kjøp og omsetning, for å kunne si noe om hvem kunden din er og hvilke preferanser de har. 

Slutt på cookies
Cookies forsvinner

🍪 Hva blir viktig i fremtiden?

Fordi tredjeparts informasjonsdata fases ut, er førstegangs informasjonskapsler viktigere enn før. Så hva blir egentlig viktig for deg som bedrift i fremtiden?

📱Det viktigste blir at man som bedrift, eier sin egen data. 

📱Lag en god strategi som gjør det mulig å annonsere uten tredjeparts informasjonsdata. Med en gjennomtenkt strategi og kjennskap til din målgruppe, vil det være enklere med målrettet annonsering. 

📱Ha full kontroll på dine analyseverktøy. Dette innebærer å bytte til for eksempel Google Analytics 4, så snart du kan. 

📱Ikke undervurder e-post markedsføring. Ofte inneholder e-postene en direkte lenke som gjør at tredjeparts informasjonskapsler ikke er nødvendig. 

📱Ikke glem sosiale medier. Sosiale medier tilbyr egne analyse- og innsiktsverktøy som kan gi deg verdifull og viktig informasjon om følgere og potensielle kunder. 

Oppsummert vil forsvinningen av cookies føre til at det stilles høyere krav til å drive effektiv digital markedsføring. Fordi man ikke får like mye informasjon om kunden og deres brukeradferd, vil det kreve at man som bedrift bruker mer tid og flere ressurser for å forstå kunden. 

Men frykt ikke! Historisk sett fører endringer utelukkende til nye og innovative løsninger. Kanskje forsvinningen av cookies rett og slett vil føre til endringer som er mye bedre enn dagens eksisterende løsninger, i tillegg til at brukerens personvern er ivaretatt. Vi i Top of Mind elsker forandring og endring, fordi det er dette som fører til at man tenker nytt, kreativt og utenfor boksen. 

Trenger din bedrift hjelp med digital strategi eller utfasing av cookies? Legg igjen en melding i kontaktskjemaet, så kontakter vi deg for en prat!