SEO - Innlegg om søkemotoroptimalisering

SEO kort forklart og 4 tips for å lykkes

Søkemotoroptimalisering, forkortet SEO, handler enkelt forklart om å få en nettside til å rangere høyere i søkemotorer. 

Alle bedrifter som ønsker vekst og har en nettside bør drive søkemotoroptimalisering. Helt grunnleggende kan man si at SEO leder til mer trafikk på nettsiden, mer konsekvent trafikk til nettsiden og det er helt gratis. 

Det finnes ingen godt bevarte hemmeligheter som automatisk fører til at siden din blir rangert øverst i Google. Ved å fokusere på søkemotoroptimalisering vil sjansene for å komme høyere opp, eller kanskje til og med øverst på side 1 i Google, øke betraktelig. 

Vi i Top of Mind kan SEO og vil gjerne hjelpe din bedrift med å oppnå høyere rangering i søkemotorene. Les innlegget vårt og få en liten forsmak på hvordan man kommer i gang med søkemotoroptimalisering. 

Introduksjon til SEO

Google og andre søkemotorer rangerer sider ut fra hundrevis av signaler basert på en rekke algoritmer som kontinuerlig utvikles. SEO er dermed svært viktig da det er prosessen hvor man forsterker disse signalene for å sikre at man når høyere opp i organiske søkeresultater.

Å forstå hva mennesker søker på online, er minst like viktig som å forstå søkemotorene. Dette er to faktorer som henger tett sammen, og søkemotorene vil hele tiden jobbe med å forstå hva som gjør at mennesker oppholder seg lengst mulig på sin søkemotor. 

SEO - Innlegg av Top of Mind

Mens betalt annonsering, sosiale medier og andre plattformer kan generere trafikk til nettsiden, vil hovedtyngden av nettrafikk komme fra søkemotorer. Ved å optimalisere nettsiden kontinuerlig vil søkemotorene stadig få mer informasjon og mer riktig informasjon, slik at den når høyere opp i søkeresultatene. 

SEO handler i all hovedsak om programmering og godt innhold. Innlegg i form av eksempelvis blogginnlegg eller en artikkel kan være en god måte å skape merkevarebygging og synlighet i søkemotorene. 

Organisk søk vs. betalt søk 

Når man søker opp noe på Google må man skille mellom hva som er et organisk søkeresultat, og hva som er et betalt søkeresultat (annonser). Som regel er de første tre til fem oppføringene på Google (noen ganger er de også plassert nederst) betalte annonser. Betalte søkeresultater er merket med «annonse» og styres gjennom Google Ads. 

Organiske søkeresultater er de resterende oppføringene under annonsene. Resultatene rangeres etter hvor relevant innholdet er, i forhold til hvilket søkeord man har tastet inn på søkemotoren. Det er ti organiske søkeresultater på en side, og de organiske søkeresultatene er resultatet av effektiv SEO (eller ikke-effektiv SEO). 

Hvor ofte trykker du deg til side 2 på Google? Det er derfor ekstremt viktig å komme seg inn på side 1, gjerne så langt opp på side 1 som mulig. Nettopp derfor bør man fokusere på søkemotoroptimalisering. 

SEO - Innlegg, Google

Google har kommet for å bli

SEO-verdenen er både stor, kompleks og i konstant endring. Det viktigste er å forstå de helt grunnleggende elementene for søkemotoroptimalisering, og bare litt kunnskap om SEO kan utgjøre en stor forskjell for nettrafikken til en nettside. 

Å bli med i konkurransen om potensielle kunder handler i dag i stor grad om å være synlig på nett. Man går ikke lenger fysisk til en butikk og undersøker priser, produkter og tjenester, man gjør et søk i Google. Forbrukere undersøker markedet før de bestemmer seg for et produkt eller en tjeneste, og Google har kommet for å bli. 

Ettersom Google ønsker at brukeren skal tilbringe mest mulig tid på sin plattform, og selvfølgelig bruke sin plattform hver gang, vil Google prioritere å levere det beste resultatet til brukeren på toppen av resultatlisten. Google vil dermed prioritere nettsider som er interessante og relevante for brukeren, og «svare» på søket brukeren har gjort på best mulig måte. 

4 tips for SEO

Så hvordan skal man få nettsiden sin til å rangere høyere på søkeresultatene? I Google sin egen guide for SEO nevnes det tips og triks i fleng. Mye av innholdet i guiden kan være overveldende for noen som kanskje akkurat har forstått hva SEO er. Derfor har vi samlet fire gode tips man bør fokusere på ved søkemotoroptimalisering. 

1. Hvor befinner jeg meg i dag? 

Det viktigste arbeidet man kan legge ned i en søkemotoroptimalisering på en eksisterende side er å finne ut og kartlegge hvor man er i dag. Ved å gjennomføre en grundig analyse av nettsiden vil man finne ut hvordan søkemotorene rangerer siden i dag, og hva slags endringer man kan og bør gjøre.  

Som vi nevnte innledningsvis handler SEO i all hovedsak om programmering og godt innhold. Ved å gjøre en analyse av nettsiden får man helt konkrete og spesifikke tekniske feil og mangler som gjør at nettsiden presterer dårligere. Top of Mind sitt SEO team gjennomfører alltid en fullverdig analyse av kundens nettside. På denne måten kan vi sammen finne ut hva som passer best for akkurat deres tilfelle, og hvilke tiltak og forbedringer vi kan gjøre.

2. Bruk relevant og oppdatert innhold

Det kan være lett å bli oppslukt i det faktum at man ønsker at nettsiden skal innfri søkemotorenes «ønsker». Fokusér heller på å lage nettsider som passer for brukere. Dette innebærer at innholdet skal være både relevant og oppdatert. 

At innholdet skal være relevant og oppdatert innebærer også å fokusere på gode titler, overskrifter, bildeskrivelser og metabeskrivelser. Metadataen er den informasjonen som vises om siden din, og en god metabeskrivelse gjør det lettere for brukeren å forstå innholdet, og oppnår dermed flere klikk. 

Som Google skriver selv i sin guide skal SEO hjelpe søkemotorene med å forstå og presentere innhold. Å hjelpe Google og brukere å forstå innholdet innebærer en rekke faktorer, blant annet nøyaktige sidetitler og beskrivelser, unike titler, detaljerte oppsummeringer, riktig bruk av overskrifter, og mye, mye mer. 

SEO - Innlegg Top of Mind
3. Nøkkelord 

Det er viktig å bruke mye tid på å finne gode nøkkelord. Å finne ut hva potensielle kunder søker på, hvor mye trafikk et søkeord eller en søkefrase genererer og hvordan søkeordet er rangert er bare noe av arbeidet man bør legge i når man skal velge nøkkelord. Vi i Top of Mind anbefaler følgende: 

  • Google Ads sin Søkeordplanlegger for å se søkevolumet for hvert enkelt søkeord
  • Google Suggest for å se hva Google selv foreslår og hvilke støtteord man bør ha med 
  • Google Trends for hva folk søker etter og «hotte» søkeord som trender


Man bør videre fokusere på et spesifikt nøkkelord eller nøkkelfrase for hver nettside på nettstedet. Når man har valgt et søkeord eller en søkefrase man skal fokusere på, ut fra hva man mener brukeren kommer til å søke på, må man finne ut hvor man skal plassere nøkkelordet. Som et minimum bør nøkkelordet eller deler av søkefrasen ligge i URL’en, sidetittelen og i en eller flere av overskriftene. 

Obs! Pass på å ikke overdrive bruken av nøkkelord, dette kan oppfattes som «spam» av søkemotorene, og man får lavere rangering i søkeresultatene. Vær strategisk med bruk og plassering av nøkkelord. Sjekk ut vårt innlegg om konkurranseregler i sosiale medier for mer informasjon om spam.

4. Prioriter en profesjonell SEO’er 

En rekke faktorer som størrelse på bedriften, kompleksiteten av nettsiden og hvilke ønsker man har om å bruke tid på SEO vil avgjøre om man bør ansette et profesjonelt byrå til å håndtere SEO. Selv om man kan gjøre noe grunnleggende søkemotoroptimalisering selv, vil et byrå som har spesialisert seg på SEO kunne gjøre jobben både enklere og raskere. Å bruke riktig SEO teknikk er helt essensielt, og feil bruk av disse teknikkene kan skade nettsiden mer enn den hjelper. 

Bruk et firma som kan SEO – dette skal i teorien spare deg for både tid og penger. 

SEO - Top of Mind

Vi i Top of Mind kan SEO!

Kom i gang med søkemotoroptimalisering i dag. Gjennom dette innlegget har vi gitt en enkel innføring i hva SEO er, og noen enkle tips for å komme i gang.

Som med alt annet innen digital markedsføring er det en rekke faktorer som spiller inn når man skal forbedre rangeringen i søkemotorer. Dette kan være alt fra metadata, nøkkelord og alt-tags, til bruk av riktig domene, bruk av relevante inngående lenker og SSL-sertifikat. I tillegg vil alle disse faktorene til stadighet endre seg og kreve forbedringer når man forsøker å rangere bedre i Google. 

Top of Mind har lang erfaring med SEO, organiske søkeresultater og betalte søkeresultater (annonser).

Vårt team gjør en fullverdig kartlegging av din bedrifts rangering i søkemotorer og hvordan dere kan forbedre søkemotoroptimaliseringen. Sammen finner vi ut hva som passer dere best, og i hvor stor grad vi kan hjelpe dere. 

En fullverdig digital markedsføringsstrategi innebærer så mye mer enn bare SEO.

Sjekk for eksempel ut innlegget vårt om å skrive godt innhold til sosiale medier, eller andre nyttige blogginnlegg her

Vi i Top of Mind kan bistå din bedrift fra A til Å, sjekk ut våre tjenester om SEO.

Ønsker du å vite mer om SEO? Vi hjelper deg gjerne. Legg igjen en melding, så tar vi kontakt med deg for en uforpliktende prat.