Mange kunder spør oss ofte om hvilke størrelser og format som skal brukes i de ulike digitale flatene som for eksempel Google Ads, Facebook, Instagram, Snapchat, LinkedIn, Schibsted osv. Derfor har vi samlet alt dette til, hva vi vil si, er et svært nyttig blogginnlegg.
Du leser kanskje ikke dette innlegget som en «koseartikkel» til fredagskaffen, men hensikten er å gi en «guideline» som man kan lagre, og ta fram på hektiske dager.
I Top of Mind har vi kompetente og engasjerte ansatte som virkelig kan annonsering. Å kunne annonsere handler om så mye mer enn å vite hva man skal skrive og hva som «selger». Nettopp derfor har vi samlet sammen de størrelsene og formatene som tillates på Google og i sosiale medier, og hvilke vi mener av erfaring er de mest brukte (og kanskje de beste).
Med responsive annonser blir annonseopprettingen i Google Displaynettverk delvis automatisert. For å opprette dem skriver man bare inn annonseteksten, og deretter legger man til bilder og logo, så optimaliserer Google annonsene for å forbedre resultatene tilpasset apper, nettsteder, YouTube og Gmail.
Du kan øke effektiviteten til annonsene dine ved å laste opp
Bilder:
Med responsive bannerannonser kan du laste opp opptil 15 bilder i to høyde/bredde-forhold: 1,91:1 for bilder i liggende format og 1:1 for kvadratiske bilder. Du må bruke minst to bilder, hvorav minst ett skal ha høyde/bredde-forholdet 1,91:1 (liggende format).
Krav til bilder:
Krav til logoer:
Eksempler på størrelser på mobil:
Eksempler på størrelser på PC:
Hvis man vil ha bedre kontroll over reklamene som inngår i bannerkampanjene, kan man også utforme og laste opp egne bildeannonser. Man kan laste opp annonser som bilder i ulike størrelser eller HTML5-format. Følgende størrelser og formater støttes:
Bildeformater | GIF, JPG, PNG |
HTML5-formater | ZIP-arkiv med HTML-filer og eventuelt filer i formatene CSS, JS, GIF, PNG, JPG, JPEG og SVG (responsiv eller standard) |
AMP-HTML-formater | Et ZIP-arkiv som inneholder ett HTML-dokument og opptil 39 medieelementer. |
Maks. størrelse | 150 kB |
Annonsestørrelser:
Kvadrat og rektangel
200 × 200 | Lite kvadrat |
240 × 400 | Vertikalt rektangel |
250 × 250 | Kvadrat |
250 × 360 | Trippel bredskjerm |
300 × 250 | Inline-rektangel |
336 × 280 | Stort rektangel |
580 × 400 | Netboard |
Leaderboard
468 × 60 | Banner |
728 × 90 | Leaderboard |
930 × 180 | Toppbannerannonse |
970 × 90 | Stort leaderboard |
970 × 250 | Billboard |
980 × 120 | Panorama |
Mobil
300 × 50 | Mobilbanner |
320 × 50 | Mobilbanner |
320 × 100 | Stort mobilbanner |
Skyskraper
120 × 600 | Skyskraper |
160 × 600 | Bred skyskraper |
300 × 600 | Halvside |
300 × 1050 | Stående |
1.Mellomstort rektangel
(300 x 250)
«Mellomstort rektangel» passer for tekst- og bannereannonser for mobil og PC.
2.Stort rektangel
(336 x 280)
«Stort rektangel» passer for tekstannonser og bannerannonser.
3.Leaderboard
(728 x 90)
«Leaderboard» passer for tekstannonser og bannerannonser.
4.Halvside
(300 x 600)
«Halvside» passer for tekstannonser og bannerannonser.
5.Stort mobilbanner
(320 x 100)
«Stort mobilbanner» passer for tekst- og bannerannonser for mobil.
Facebook skiller mellom krav til størrelse og format ut fra hvor de ulike bildeannonsene skal plasseres.
Nyhetsoppdatering
Designanbefalinger
Tekniske krav
Høyre kolonne
Designanbefalinger
Tekniske krav
Direkte artikler
Designanbefalinger
Tekniske krav
Marketplace
Designanbefalinger
Tekniske krav
Søkeresultater
Designanbefalinger
Tekniske krav
Instream-video
Designanbefalinger
Tekniske krav
Stories
Designanbefalinger
Vurder å la omtrent 14 % (250 piksler) øverst og nederst i bildet være fri for tekst og logoer.
Tekniske krav
Sponset melding
Designanbefalinger
Tekniske krav
Innboks
Designanbefalinger
Tekniske krav
For video varierer det ut fra hvor på Facebook du skal publisere annonsen, for eksempel i nyhetsoppdateringen eller i stories.
Generelt for alle videoannonser er at man bør vurdere å la omtrent 14 % (250 piksler) øverst og nederst i videoen være fri for tekst og logoer for å unngå at disse sentrale elementene blir tildekket av handlingsoppfordringen.
Felles for alle typene er oppløsning på minst 1080 x 1080 piksler.
Sideforhold varierer ut fra hvor videoannonsen skal kjøres, men varierer mellom 1:1, 4:5 og 9:16.
Videovarighet varierer ut type videoannonse:
Instagram skiller i likhet med Facebook mellom krav til størrelse og format ut fra hvor de ulike bildeannonsene skal plasseres. Vurder å la omtrent 14 % (250 piksler) øverst og nederst på bildet være fri for tekst, logoer o.l. på grunn av plattformenes grafiske lag som kommer oppå annonsen.
Nyhetsoppdatering
Designanbefalinger
Tekniske krav
Stories
Designanbefalinger
Tekniske krav
Utforsk
Designanbefalinger
Tekniske krav
For video varierer det ut fra hvor på Instagram du skal publisere annonsen, for eksempel i nyhetsoppdateringen, i stories eller i utforsk.
Generelt for alle videoannonser er at man bør vurdere å la omtrent 14 prosent (250 piksler) øverst og nederst i videoen være uten tekst, logoer eller annet viktig annonseinnhold, for å unngå at disse blir dekket av profilikonet eller handlingsoppfordringen.
Felles for alle tre typene er oppløsning på minst 1080 x 1080 piksler og sideforhold på 9:16 (stories) og 4:5 (nyhetsoppdatering og utforsk). Alle tre har maksimal filstørrelse på 250 MB og minimumsbredde på 500 piksler.
Videovarighet varierer ut type videoannonse:
Tips: Les mer om størrelser og format for karusellannonser eller samlingsannonser på Facebook og Instagram her.
Designanbefaling:
Filtype: jpg. eller png.
Filstørrelse: 5 MB
Størrelseforhold:
Tekstanbefaling:
Annonsenavn (valgfritt): 255 tegn
Overskrift: 70 tegn
Innledende tekst: 150 tegn
Tekniske krav:
Horisontal / Landskap
Kvadrat
Vertikal
Designanbefaling:
Videofiltype: MP4
Video lydformat: AAC eller MPEG4
Forhold:
Sideforholdstoleranse: 5 %
Tekstanbefaling:
Annonsenavn (valgfritt): 255 tegn
Overskrift: 70 tegn
Innledende tekst: 150 tegn
Tekniske krav:
Videofilstørrelse: 75 KB (min) – 200 MB (maks.)
Videovarighet: 3 sekunder – 30 minutter (anbefalt med mindre enn 15 sekunder)
Landskap (16:9):
Kvadrat (1:1):
Vertikal (9:16):
Designanbefaling:
Filtype: JPG eller PNG
Forhold: 1:1
Anbefalt oppløsning: minst 1080 x 1080 piksler
Tekstanbefaling:
Annonsenavn (valgfritt): 255 tegn
Overskrift: 45 tegn
Innledende tekst: 255 tegn
Tekniske krav:
Antall karusellkort: 2-10
Maksimal filstørrelse: 10 MB
Maksimal bildedimensjon: 4320 x 4320 piksler
Bilder blir skalert til 312 x 312 piksler
Overskriften i hvert kort blir forkortet etter to linjer.
Tips: Les mer om størrelser og format for arrangementsannonser eller sponsede meldinger her.
Tips: Alt av annonsemateriell har en leveringsfrist på 3 virkedager før publisering, senest kl. 12.00.
Man kan også få videoannonser i følgende format:
In-banner video hestesko
In-banner video XL
In-banner video brandboard
In-banner video skyskraper
In-banner video hestesko
In-banner video wallpaper
Lenses AR Experiences
Synlig logo eller merkenavn kreves på ansikts- og verdenslinser
Unngå å plassere merkevarelogoen der den kan være skjult av UI-elementer eller karusellen nederst på skjermen
Den anbefalte logoplasseringen er øverst til venstre eller øverst til høyre under UI-elementene
Commercials
Filtype: .mp4 eller .mov
Sideforhold: 9:16
Oppløsning: 1080×1920 piksler
Lengde: 3-180 sekunder
Vedlegg: Nettsted, langformatvideo eller AR-objektiv
Filters
Filtype: .png
Oppløsning: 1080×2340 piksler
Obligatorisk tekst, logoer og juridiske ansvarsfraskrivelser kan ikke plasseres innenfor 310 piksler fra toppen eller bunnen av lerretet
Synlig merkelogo eller merkenavn
Vil du vite mer om hva vi i Top of Mind driver med? Sjekk ut vår Insta eller vår blogg for flere spennende, nyttige og dagsaktuelle artikler. Vi kan også ta oss av dine sosiale medier eller Google Ads, enten du bare ønsker et nytt syn på ting, eller en fullverdig digital strategi fra oss.